Consumentenplatform voor katten

“Dokter Kat brengt kattenbaasjes in beweging"

Dokter Kat is een nieuw succesvol consumentenplatform voor Animal Health. E-marketing Manager Hanneke Baart (tweede van rechts) vertelt over het ‘hoe’ en ‘waarom’ van Dokter Kat en geeft een kijkje achter de schermen. 

Waarom zijn jullie gestart met Dokter Kat?

“We zien dat katten een meester zijn in het vermommen van een ziekte. Heeft een hond pijn, dan gaat hij mank lopen. Zo simpel werkt het bij katten niet. Ze laten niets merken, waardoor een kattenbaasje symptomen en aandoeningen moeilijk herkent. Maar dat geldt ook voor een dierenartsassistent (paraveterinair) of dierenarts. Hierdoor komen veel katten niet in de dierenartspraktijk en verlaten ze regelmatig de praktijk zonder diagnose of behandeling. Daar willen we wat aan doen. Katten verdienen het niet om onnodig te lijden aan ouderdomskwalen.”

Hoe is Dokter Kat ontstaan?

“Eind vorig jaar hebben we de stoute schoenen aangetrokken. Met een multidisciplinair team van (online) marketeers en Technical Service Managers hebben we een overkoepelend platform gecreëerd. Daar vind je een mix van leuke dingen, fun voor kattenliefhebbers, en serieuze informatie. Denk daarbij aan leuke kattenfilmpjes, maar ook berichten over meerdere aandoeningen waar katten mee te maken kunnen krijgen. Nieuw voor ons was dat het primair is gericht op de kateigenaar en niet op de paraveterinair en dierenarts.”

Waarom is gekozen voor een consumentenplatform?

“We zien dat kateigenaren wel naar de praktijk willen komen, als ze zich maar bewust zijn van de ouderdomskwalen die katten mogelijk verbergen. Want hun huisdier zien ze vaak als een familielid waar goed voor gezorgd moet worden. Het is leuk om te zien dat onze campagne ook veel wordt gedeeld op de eigen social media pagina’s van dierenartspraktijken.”

Waarom is gekozen voor Facebook en Instagram?

“Emotie is waar het om draait binnen de campagne. Dat gaat veel beter op social dan bijvoorbeeld alleen met een website. Én katten doen het goed op social media! Voor verdiepende informatie linken we naar cat-care.nl. De wisselwerking tussen social media en de website is belangrijk: het maakt Dokter Kat méér dan een leuk personage. We verbinden in deze campagne vermaak met serieuze informatie en brengen kattenbaasjes in beweging. Daarmee is het relevant voor zowel katten, kattenbaasjes én de dierenartspraktijk.”

Heeft het succes van Dokter Kat jullie verrast?

“Ja, eigenlijk wel. We wisten dat er veel potentie was. Maar het is altijd afwachten hoe een campagne wordt opgepakt. Het heeft ons werk ook wel veranderd. Bij Dokter Kat werken we met een andere tone of voice, andere content en een andere doelgroep. Rechtstreeks communiceren met kateigenaren geeft een nieuwe dimensie aan ons werk. Het is heel leuk om dit met het hele team te kunnen doen.”

Wat is de toekomst van Dokter Kat?

“De toekomst van Dokter Kat ziet er positief uit. Omdat het zo goed gaat, omdat we een community opbouwen, omdat het sentiment goed is. We evalueren regelmatig en gaan meer experimenteren. Meer variatie in de quizzen, kijken wat Instagram Stories doen, dat soort dingen. Dat betekent proberen en testen en over een kwartaal kijken we wat goed ging en waar bijgestuurd moet worden.”

Feiten en cijfers van Dokter Kat op een rij:

  • 2.600.000 katten in Nederland
  • Doelgroep: alle kateigenaren, met een focus op katten van 7 jaar en ouder
  • Volgers op Facebook: meer dan 18.000
  • Volgers op Instagram: meer dan 4.000